Monday, November 28, 2011

Πιλοτική Εφαρμογή Σχολικής Διαμεσολάβησης - Α Pilot School Mediation Program

Πιλοτική Εφαρμογή Σχολικής Διαμεσολάβησης στο Πειραματικό Γυμνάσιο Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά, Σχολικά έτη 2008-2009 και 2009-2010 (σε συνεργασία με τη 18η Σχολική Επιτροπή)


Το πιλοτικό πρόγραμμα είχε ως αντικείμενο την εφαρμογή της Διαμεσολάβησης Συνομηλίκων στη μαθητική κοινότητα. Στόχος ήταν η αποτελεσματική αντιμετώπιση και επίλυση των συγκρούσεων με ειρηνικά μέσα. Ο ρόλος του μαθητή-διαμεσολαβητή είναι να συντονίζει μια δομημένη διαδικασία επίλυσης της σύγκρουσης μεταξύ διαφωνούντων μαθητών, η οποία βασίζεται στο διάλογο των δυο πλευρών. Η επιλογή των μαθητών-διαμεσολαβητών (2 μαθητές από κάθε τμήμα, σε όλες τις τάξεις) έγινε αφού εκδήλωσαν την επιθυμία τους να συμμετέχουν και με βάση συστάσεις των συμμαθητών τους. Η εκπαίδευση των μαθητών περιείχε μεταξύ άλλων: τεχνικές επικοινωνίας και δεξιότητες διαλόγου, παιχνίδια ρόλων όπου οι μαθητές δημιούργησαν περιστατικά συγκρούσεων τα οποία δραματοποίησαν αλλάζοντας ρόλους. Οι μαθητές έμαθαν να ακούν το συνομιλητή τους, να κατανοούν την οπτική του και να είναι ευέλικτοι σε πολλές εναλλακτικές προτάσεις για την επίλυση των συγκρούσεων.  
Τα στάδια εφαρμογής, η αξιολόγηση και τα αποτελέσματα του προγράμματος  σχολικής διαμεσολάβησης στο Πειραματικό Γυμνάσιο Ιωνιδείου, παρουσιάζονται στο βιβλίο «Η Σχολική Διαμεσολάβηση: εκπαιδεύοντας τους μαθητές στη διαχείριση της βίας και του εκφοβισμού», Βάσω Αρτινοπούλου, σε συνεργασία με Καλαβρή Χριστίνα και Μιχαήλ Ηρώ, εκδόσεις Νομική Βιβλιοθήκη, 2010.


Α Pilot School Mediation Program at Experimental High School of Ionidios School of Piraeus, School years 2008-2009 and 2009-2010 (in cooperation with 18th School Committee)

The pilot program was designed for the implementation of Peer Mediation in the school community. The aim was to effectively address and resolve conflicts by peaceful means. The role of the student-mediator is to coordinate the structured mediation process and dialogue, in order for the students to resolve their conflict. The selection of student-mediators (2 students from each classroom, in all classes) took place once students expressed their willing to participate in the training, and based on recommendations of their peers. The training of pupils included (but not only): communication and dialogue skills and techniques, role-playing where students dramatize conflict incidents by changing roles. Students learned to active listen to the interlocutor, to understand other person’s view and be flexible to many alternative suggestions for conflict resolution and restoration. 
All the implementation steps, evaluation and results of the school mediation program at the Experimental High School of Ionidios are presented in the book "School Mediation.Training pupils in dealing with violence and bullying" (Vaso Artinopoulou, in cooperation with Christina Kalavri and Iro Michael, Nomiki Bibliothiki Publications, 2010, in Greek).